Vill du bli annonsör här på Maktskifte 2010? Maila oss!

fredag, december 15, 2006

Beteendeförändring för miljön!

Den genomsnittliga bilturen (i västvärlden) ligger på ungefär en mil, med tanke på att man varje dag kör sträckor som är mer än en mil, och ibland kör sträckor på fyrtio mil, så innebär det att vi kör en vansinnig massa sträckor under en mil, en väldans massa mil och många miljoner för att inte säga miljarder ton koldioxid sprutar ur våra bilar för att vi inte orkade promenera eller cykla till kiosken eller affären, till träningen eller bion.
Tänk om alla tänkte om, och tänkte; å va skönt med en promenad, inte bara skulle folkhälsan bli bättre utan även skulle miljön må bättre, koldioxidutsläppen skulle minska hur mycket som helst, tänk på alla kallstarter vi skulle kunna undvika. Och sen när vi väl kör bil, kanske för att ta sig till en stad, tänk vad mycket miljön och folkhälsan skulle vinna på att folk parkerade och tog en buss in till stadskärnan, tänk vad skönt att undvika all tomgångsskörning i städerna.
Ja bekvämligheten skulle minska, det skulle behövas lite mer planering och ja friheten att spruta ut hur mycket koldioxid man vill skulle bli begränsad. Men om vi skulle ändra våra beteende bara lite och om alla andra EU-medborgare gör det samma, om alla amerikaner gör det och alla kanadensare och alla ryssar och tänk alla indier gör det och alla kineser, och alla japaner, ja tänk om folk insåg att de tillsammans har en möjlighet att förändra, då kan man förändra, all förändring börjar på INDIVIDNIVÅ och när folket har bestämt sig så har politikerna och kapitalet inget annat val än att dansa efter folkets pipa.

Om du och alla andra inte inser att det måste ske en beteendeförändrig då kommer vi få leva med i värld där förutsättningen för liv är mindre än den är idag och vad den var för 500 år sedan. När mina barn frågar mig då vill jag säga att jag var en av dem som stod emot, att jag var en av dem som tog ansvar. Om jag inte kan säga det hur ska jag då med stolthet kunna se nästa generation i ögon?

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home